Online markedsføring – Hvordan?

6. august 2019 By Admin

Online markedsføring – Hvordan?

Internetbaseret handel er i en rivende udvikling, og derfor er der skarp konkurrence om placeringerne på især Google. Google er en kæmpe faktor i kampen om at hente potentielle kunder ind på sin hjemmeside. Der findes dog stadigvæk i dag en masse forskellige kanaler, når man snakker om online markedsføring. De primære kanaler, som man beskæftiger sig med i dag, er Google Adwords (hedder nu Google Ads), SEO (søgemaskineoptimering), Facebook, Instagram og man kunne blive ved. Valget af markedsføringskanaler afhænger alt andet lige af det pågældende produkt eller den pågældende ydelse, som der skal sælges. Hver kanal har sin effekt.

Online markedsføring på Google – Er det dyrt?

Google er for langt de fleste firmaer den primære markedsføringskanal, som der bliver brugt. Det er også den kanal der ofte bliver brugt flest penge på. På Google skelnes der typisk mellem betalt annoncering og organisk annoncering. Den betalte annoncering kan fx foregå gennem Google Ads og Google Shopping. Her betaler man for at have en annonce til at køre. Google Ads annoncer kaldes også for PPC-marketing. PPC er en forkortelse for Pay Per Click, hvilket vil sige, at man betaler, hver gang en person klikker på annoncen.

Grundet den rivende udvikling i E-handel, så er der en del konkurrence på mange annoncer, hvilket kan gøre Google Ads til en dyr løsning for en mindre virksomhed. Hvis man ikke tidligere har beskæftiget sig med kanaler som disse, så er den en god ide at få hjælp til online markedsføring. Dette kan du hos mange forskellige webbureauer og freelancere, som står klar til at hjælpe med at markedsføre dig på nettet.

SEO på Google

Som nævnt tidligere, så står SEO for søgemaskineoptimering. Denne type online markedsføring koster ikke penge per klik, men er derimod gratis. Øverst i en Google søgning vil man ofte se annoncer i toppen af en Google søgning, og det er såkaldte Google Ads annoncer. Under annoncerne fremgår de organiske resultater, som der ikke er betalt for. Disse resultater har Google selv rangeret, på baggrund af hvad de mener er mest relevant i henhold til en søgning. Disse pladser er der stor kamp om, og her kommer SEO ind i billedet. Her kan man søgemaskineoptimere sin hjemmeside, for at ende højere oppe i de organiske søgeresultater på Google.

Søgemaskineoptimering er dog også en disciplin, som kræver en del viden. Det kræver fx en hjemmeside der er designet til, at Google nemmere kan crawle din side. Dertil også relevante tekster i forhold til de forskellige Google søgninger indenfor netop dit produkt eller din ydelse. Derfor kan det være en god ide at følge en blog om webdesign og online markedsføring, for at blive klogere på området. Online markedsføring kan være en meget kompleks affære – Grundet de mange markedsføringskanaler. Dette gør, at mange vælger at søge hjælp til de forskellige platforme, da det ofte kan virke uoverskueligt. Særligt, hvis man ikke kender til de mange begreber og metoder, som der findes ved hver kanal. Mængden af data der skal bearbejdes ved online markedsføringskanal, kan virke meget omfattende, men er til, for at kunne tilrettelægge markedsføringen helt ned til individniveau.

COMMENTS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *